Mimarlıkta Minimalizm


Minimalizm; gereksiz ve dolayısıyla faydasız olanların elenerek, temel olarak en
az miktarda araç ve elemanlar yardımıyla tasarlama ve üretme yolu olarak da
açıklanabilir. Tasarımcılar için en az ile çalı_ma fikri her zaman entelektüel bir
egzersiz olarak obje üretmede ve mekan tasarımında uyarıcı olmu_tur (Atılgan,
2000).
Adnan Kazmao_lu’na (1997) göre, Minimalizm’in mimarlık ve tasarımdaki
kar_ılı_ı “en az malzemeyle en yalın, en ekonomik ve en i_levsel sonuca gitmek”
olarak tanımlanmı_tır. Modern mimari akımlarından biri olan “Minimalizm”,
1920’lerde modern hareketin bir kolu olarak ortaya çıkmı_, 1960’larda akım olarak
isimlendirilmi_tir. 1980’lerde yeniden güncellik kazanarak günümüzde de hala
varlı_ını sürdürmektedir. Akım niteli_inde çok kısa bir dönem varlık göstermi_
olmasına ra_men, çok güçlü ve etkileyici söylemleri ve ilkeleri olan Minimalizm
felsefesi; bir e_ilim ve yakla_ım biçimi olarak farklı dönemlerde bu akım içerisinde
yer almayan mimarlara da esin kayna_ı olmu_, yapıtlarında minimalist e_ilimlere yer
vermelerine sebep olmu_tur. Bu nedenle içinde barındırdı_ı yalınlık, sadelik, öze
ula_ma ve minimale indirgeme gibi yakla_ımları ile pek çok mimari yapıtın
tasarımını etkilemi_, günümüz tüketim ve hız ça_ında bile dinginlik felsefesiyle etkili
ve geçerli olabilmeyi ba_armı_tır.
Sanat ve mimarlıkta akım olarak ortaya çıkı_ı Modernizm’in etkisiyle 1960’lı
yıllar olarak literatüre geçen Minimalizm’in içinde barındırdı_ı yalınlık, sadelik,
netlik gibi kavramsal ve biçimsel ifadelerin, minimalist yakla_ımların sadece
Modernizm gibi belirli bir döneme ait olmadı_ını, Antikça_’dan itibaren mimarlık
tarihi boyunca benimsenen önemli bir tasarım tavrı oldu_u söylenebilir. Minimalizm
felsefesi; sanatta, mimarlıkta ve pek çok ba_ka alanlarda devamlı yenilenerek de_i_ik
_ekillerde ortaya çıkan, kimi zaman zayıflasa da tekrarlanan, dönemin teknolojik Minimalizm; gereksiz ve dolayısıyla faydasız olanların elenerek, temel olarak en
az miktarda araç ve elemanlar yardımıyla tasarlama ve üretme yolu olarak da
açıklanabilir. Tasarımcılar için en az ile çalı_ma fikri her zaman entelektüel bir
egzersiz olarak obje üretmede ve mekan tasarımında uyarıcı olmu_tur (Atılgan,
2000).
Adnan Kazmao_lu’na (1997) göre, Minimalizm’in mimarlık ve tasarımdaki
kar_ılı_ı “en az malzemeyle en yalın, en ekonomik ve en i_levsel sonuca gitmek”
olarak tanımlanmı_tır. Modern mimari akımlarından biri olan “Minimalizm”,
1920’lerde modern hareketin bir kolu olarak ortaya çıkmı_, 1960’larda akım olarak
isimlendirilmi_tir. 1980’lerde yeniden güncellik kazanarak günümüzde de hala
varlı_ını sürdürmektedir. Akım niteli_inde çok kısa bir dönem varlık göstermi_
olmasına ra_men, çok güçlü ve etkileyici söylemleri ve ilkeleri olan Minimalizm
felsefesi; bir e_ilim ve yakla_ım biçimi olarak farklı dönemlerde bu akım içerisinde
yer almayan mimarlara da esin kayna_ı olmu_, yapıtlarında minimalist e_ilimlere yer
vermelerine sebep olmu_tur. Bu nedenle içinde barındırdı_ı yalınlık, sadelik, öze
ula_ma ve minimale indirgeme gibi yakla_ımları ile pek çok mimari yapıtın
tasarımını etkilemi_, günümüz tüketim ve hız ça_ında bile dinginlik felsefesiyle etkili
ve geçerli olabilmeyi ba_armı_tır.
Sanat ve mimarlıkta akım olarak ortaya çıkı_ı Modernizm’in etkisiyle 1960’lı
yıllar olarak literatüre geçen Minimalizm’in içinde barındırdı_ı yalınlık, sadelik,
netlik gibi kavramsal ve biçimsel ifadelerin, minimalist yakla_ımların sadece
Modernizm gibi belirli bir döneme ait olmadı_ını, Antikça_’dan itibaren mimarlık
tarihi boyunca benimsenen önemli bir tasarım tavrı oldu_u söylenebilir. Minimalizm
felsefesi; sanatta, mimarlıkta ve pek çok ba_ka alanlarda devamlı yenilenerek de_i_ik
_ekillerde ortaya çıkan, kimi zaman zayıflasa da tekrarlanan, dönemin teknolojik
yayılmasında sava_ dönemlerinin ekonomik çöküntülerinin de rolü büyük olmu_tur
(Gür, 1999).
“Tasarımda Minimalizm’in etkileri Nihilizm ve Redaksiyonizm ile karı_arak
ortaya çıktı_ından; tarifi itibariyle görselli_in ötesine geçemeyen eksiltme, azaltma
endi_esi, kimi zaman tasarımı öz amacından saptırabilmektedir. Minimalizm’in
tasarıma adaptasyonunda izlenecek en do_ru yol, bu akımın dü_ünsel bir manifesto
olarak algılanması olacaktır” (Malhan, 2003, s. 161).