Mimarlıkta Minimalizm
Minimalizm;
gereksiz ve dolayısıyla faydasız olanların elenerek, temel olarak en
az
miktarda araç ve elemanlar yardımıyla tasarlama ve üretme yolu olarak da
açıklanabilir.
Tasarımcılar için en az ile çalı_ma fikri her zaman entelektüel bir
egzersiz
olarak obje üretmede ve mekan tasarımında uyarıcı olmu_tur (Atılgan,
2000).
Adnan
Kazmao_lu’na
(1997) göre, Minimalizm’in mimarlık ve tasarımdaki
kar_ılı_ı “en az
malzemeyle en yalın, en ekonomik ve en i_levsel sonuca gitmek”
olarak
tanımlanmı_tır. Modern
mimari akımlarından biri olan “Minimalizm”,
1920’lerde
modern hareketin bir kolu olarak ortaya çıkmı_, 1960’larda akım olarak
isimlendirilmi_tir. 1980’lerde yeniden güncellik kazanarak günümüzde de hala
varlı_ını sürdürmektedir. Akım niteli_inde çok kısa bir dönem varlık göstermi_
olmasına
ra_men, çok güçlü ve etkileyici söylemleri ve
ilkeleri olan Minimalizm
felsefesi;
bir e_ilim ve yakla_ım biçimi olarak farklı dönemlerde bu akım içerisinde
yer
almayan mimarlara da esin kayna_ı olmu_, yapıtlarında
minimalist e_ilimlere
yer
vermelerine
sebep olmu_tur. Bu
nedenle içinde barındırdı_ı yalınlık,
sadelik, öze
ula_ma ve minimale indirgeme gibi yakla_ımları ile pek çok mimari yapıtın
tasarımını
etkilemi_, günümüz
tüketim ve hız ça_ında bile
dinginlik felsefesiyle etkili
ve
geçerli olabilmeyi ba_armı_tır.
Sanat
ve mimarlıkta akım olarak ortaya çıkı_ı Modernizm’in etkisiyle 1960’lı
yıllar
olarak literatüre geçen Minimalizm’in içinde barındırdı_ı yalınlık, sadelik,
netlik
gibi kavramsal ve biçimsel ifadelerin, minimalist yakla_ımların sadece
Modernizm
gibi belirli bir döneme ait olmadı_ını, Antikça_’dan
itibaren mimarlık
tarihi
boyunca benimsenen önemli bir tasarım tavrı oldu_u söylenebilir. Minimalizm
felsefesi;
sanatta, mimarlıkta ve pek çok ba_ka alanlarda devamlı yenilenerek de_i_ik
_ekillerde ortaya çıkan, kimi zaman zayıflasa da tekrarlanan,
dönemin teknolojik Minimalizm; gereksiz ve dolayısıyla faydasız olanların
elenerek, temel olarak en
az
miktarda araç ve elemanlar yardımıyla tasarlama ve üretme yolu olarak da
açıklanabilir.
Tasarımcılar için en az ile çalı_ma fikri her zaman entelektüel bir
egzersiz
olarak obje üretmede ve mekan tasarımında uyarıcı olmu_tur (Atılgan,
2000).
Adnan
Kazmao_lu’na
(1997) göre, Minimalizm’in mimarlık ve tasarımdaki
kar_ılı_ı “en az
malzemeyle en yalın, en ekonomik ve en i_levsel sonuca gitmek”
olarak
tanımlanmı_tır. Modern
mimari akımlarından biri olan “Minimalizm”,
1920’lerde
modern hareketin bir kolu olarak ortaya çıkmı_, 1960’larda akım olarak
isimlendirilmi_tir. 1980’lerde yeniden güncellik kazanarak günümüzde de hala
varlı_ını sürdürmektedir. Akım niteli_inde çok kısa bir dönem varlık göstermi_
olmasına
ra_men, çok güçlü ve etkileyici söylemleri ve
ilkeleri olan Minimalizm
felsefesi;
bir e_ilim ve yakla_ım biçimi olarak farklı dönemlerde bu akım içerisinde
yer
almayan mimarlara da esin kayna_ı olmu_, yapıtlarında
minimalist e_ilimlere
yer
vermelerine
sebep olmu_tur. Bu
nedenle içinde barındırdı_ı yalınlık,
sadelik, öze
ula_ma ve minimale indirgeme gibi yakla_ımları ile pek çok mimari yapıtın
tasarımını
etkilemi_, günümüz
tüketim ve hız ça_ında bile
dinginlik felsefesiyle etkili
ve
geçerli olabilmeyi ba_armı_tır.
Sanat
ve mimarlıkta akım olarak ortaya çıkı_ı Modernizm’in etkisiyle 1960’lı
yıllar
olarak literatüre geçen Minimalizm’in içinde barındırdı_ı yalınlık, sadelik,
netlik
gibi kavramsal ve biçimsel ifadelerin, minimalist yakla_ımların sadece
Modernizm
gibi belirli bir döneme ait olmadı_ını, Antikça_’dan
itibaren mimarlık
tarihi
boyunca benimsenen önemli bir tasarım tavrı oldu_u söylenebilir. Minimalizm
felsefesi;
sanatta, mimarlıkta ve pek çok ba_ka alanlarda devamlı yenilenerek de_i_ik
_ekillerde ortaya çıkan, kimi zaman zayıflasa
da tekrarlanan, dönemin teknolojik
yayılmasında
sava_ dönemlerinin ekonomik çöküntülerinin de rolü
büyük olmu_tur
(Gür,
1999).
“Tasarımda
Minimalizm’in etkileri Nihilizm ve Redaksiyonizm ile karı_arak
ortaya
çıktı_ından; tarifi itibariyle görselli_in ötesine geçemeyen eksiltme, azaltma
endi_esi, kimi zaman tasarımı öz amacından saptırabilmektedir.
Minimalizm’in
tasarıma
adaptasyonunda izlenecek en do_ru yol, bu akımın dü_ünsel bir manifesto
olarak algılanması
olacaktır” (Malhan, 2003, s. 161).